GLOSÁR A – Ag

A – Ag

ACILUT – svet vyžarovania. najvyšší zo štyroch kabalistických svetov. Najvyšší, nadčasový stvoriteľský princíp, svet prvotnej emanácie. Viď. článok: 4 kabalistické svety, illan a sefirot

143

AD MEA VEESRIM ŠANA – “až do 120 roku”. 120 rokov žil Mojžiš a tak sa pri narodeninách praje aby sa toľko dožil aj oslávenec.

ADAM BELIJA´AL – Adam ničomník.  Adamovým pádom sa všetky svety priviedli späť do neporiadku a Adamove duševné iskry upadli do oblasti klipot* – nečistoty, Sitry Achry*, tj. Druhej Strany. Opak Adama Kadmona, protipól.

ADAM DE-ACILUT –mystická podoba Božstva – prvotný človek vo svete sefirot. Každý z jeho údov (248) a ciev(365) /248+365=613; rovnaký počet je micvot*/, zodpovedá jednému z mystických svetiel, ktoré tvoria Šiur Koma* (predobraz Boha v jeho najvyššej manifestácii).

ADAM ILA´A – nebeský človek, ktorý je tvorený písmenami Božieho Mena JHWH. Neprechádza gilgulom*.

ADAM KADMON –  podoba človeka, daná mystickou prapodobou Božstva; predobraz ľudstva. Viď. článok: Adam Kadmon

 

 

ADAR ŠENI – tzv. druhý adar = 13., prestupný mesiac, ktorý sa do kalendára vsúva približne každé 2-3 roky (marec/apríl). Bližšie o kalendári viď. článok ŽIDOVSkÝ KALENDÁR. V roku, ktorý má mesiac šeni adar sa slávi sviatok Purim* v ňom, namiesto  v obyčajnom adare.

ADONAJ MALACHIM – 6. rád anjelov

AFIKOMAN – slovo odvodené z gréčtiny, ale inak neznámej etiológie. Pravdepodobne vzniklo zo slova  “EPI KOMON” = “k sprievodu”. V minulosti bolo zvykom hostiny ukončovať veselým sprievodom. Afikoman počas sederovej večere ukončuje hostinu. Je to úlomok prostredného macesu, ktorý ten čo vedie séder* schová, niektoré dieťa ho ukradne a na záver zaň pýta výkupné. V iných komunitách afikoman schovaný dospelými hľadá dieťa, aby sa prebavilo a vydržalo dlhý seder.  Afikoman je to to posledné, čo sa na seder smie jesť, tj. ukončuje hostinu. Dnes sa termín prekladá ako zákusok. Viď. článok: PÉSACH

 

AGADA – inak tiež HAGADA, ale pre rozlíšenie od Pesachovej Hagady*, sa používa tvar Agada. Spolu s Halachou* tvorí ústnu talmudickú tradíciu. Halacha má právny charakter, Agada zahŕňa legendy, úvahy, kázania, príslovia, príbehy a pod. Odzrkadľuje ľudovú slovesnosť, často mystickú a dala vzniknúť agadickým midrašom* (Midraš Raba, Tanchuma, MidrašTehilim, Jalkut Šinioni), ktoré tvoria základ pre ďalší rozvoj židovskej mystiky.

AGUNA – termín označujúci status vydatej ženy, ktorej muž je nezvestný a nie je dôkaz o jeho smrti a teda sa nemôže znovu vydať. V minulosti takáto žena ostala často  bez prostriedkov na živobytie. Zákonodarci sa snažili takémuto stavu predchádzať a bolo prijímané svedectvo akéhokoľvek človeka, ktorý mohol smrť manžela potvrdiť, aby žena nezomrela v biede, ale sa mohla znova vydať. Narozdiel od bežne povinných dvoch svedkov v židovskom súdnictve, tu stačí svedectvo len jedného a to muža, ženy, otroka i nežida bez rozdielu. Termín označuje tiež ženu, ktorá potrebuje chalicu* a jej švagor je neplnoletý, alebo sa z iného dôvodu nemôže zúčastniť obradu.

-chanele-

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: