BEREŠIT 6. – ZOZNAMY PATRIARCHOV, HENOCH A NEFILIM

Zoznamy patriarchov uvedených v Tóre sú pozostatky starobylých tradícií. V starých semitských kltúrach, ale ja v sumerskej kultúre ( zoznamy panovníkov pred potopou a po potope) bolo bežné vyratúvanie panovníkov.

Postupné skracovanie veku patriarchov po potope súvisí podľa tradície s postupom šírenia zla. Dlhý život je chápaný ako požehnanie za dobré skutky. Existujú však aj rôzne vysvetlenia za pomoci konšpiračných teórií. Najvýznamnejší z patriarchov je pre tradíciu HENOCH, syn Jereda a Bareky. Jered má svoje meno (jered = zostúpil) podľa zostupu Božích anjelov zvaných STRÁŽCI(Henoch 4.15; 7), aby učili ľudí právo a spravodlivosť. Henoch bol prvý, ktorý ovládal písmo (Henoch 4.17), navštívil Božích anjelov (Henoch 4.21) a vydal svedectvo o tých, ktorí zhrešili s ľudskými dcérami (Henoch 4.22).

Stal sa veľmi významnou postavou židovských dejín. Preslávil sa tým, že chodil s Bohom (tj. žil podľa Božích pravidiel), Bohom bol uchvátený (zrazu ho nebolo, lebo Boh ho vzal – ide o eufemizmus smrti. Targum Onkelos uvádza, že Henocha usmrtil Boh. Pôvodne toto Židia chápali ako Henochove náhle ukončenie života. Až keď sa tento zvrat začal v prípade Eliáša (2Kr 2) chápať ako nanebovzatie, prešlo toto dodatočne aj do tradície o Henochovi.), bol mimoriadne zbožný a viac o ňom hovorí apokryfná literatúra ( Henochove knihy ). Podľa midrašu k Žalmom sa narodil obrezaný.

NEFILIM (1M 5.1-4, 6)sú považovaní za padlých anjelov, ktorí pokazili ľudstvo aj zvieratá (1M 5.1,2) a okrem poklesu mravov sa začali aj navzájom požierať (1M 5.2).

Potopa začala kvôli smilstvu padlých anjelov so ženami. Splodili NEFILIM, tj. “padlých” (1M 7.21, 22).

Boží synovia boli podľa pôvodných kanaánskych textov súčasťou Nebeského dvora. Vo výklade židovskej tradície sa termín dá vysvetliť tromi spôsobmi, ani jeden však nie je jednoznačný, nakoľko judaizmus postráda dogmy:

  1. anjeli, démoni, duchovia (Henoch, Kniha Jubileí, Filón Alexandrijský, Jozefus Flavius, NZ a neskorší kresťanskí otcovia
  2. králi a mocní vládcovia (Raši)
  3. Setovi potomkovia, tzv. BOŽÍ ĽUDIA, tj. ľudia blízki Bohu, ktorí Ho najlepšie poznali

Brali si ich za ženy (1M 6.2)sa myslel jednoznačne manželský zväzok, v žiadnom prípade to v starohebrejčine neznamenalo násilné získanie. Podľa Saadja Gaona (tiež Rambam) boli ľudské dcéry ženy z nižších tried , ktoré spoločensky nemohli oponovať vyššie postaveným synom Božím, tj. kráľom a iným vládcom (Radak). Podľa iných rabínov sú ľudské dcéry potomkyne Kaina a synovia Boží nábožní potomkovia Seta.

NEFILIM zo 4M 13.33 sú definovaní ako  “padnutí” a izraelskí zvedovia na tomto biblickom mieste  prirovnávajú obyvateľov Kanaánu k obrom (Nefilim). Ez (32.20-28) ich spomína v súvislosti s “odpravdávna padlými” – tj. prebývajúcimi v podsvetí. Podľa Rašiho sú padlí preto, že padli a spôsobili hriešny pád aj ostatných. Ibn Ezra zas učil, že kto ich uvidel, toho srdce upadlo do ohúrenia ich veľkosťou.

-chanele-

Súvisiace články:

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: