MEDITÁCIA AKO PRIBLÍŽENIE SA K BOHU CEZ AJIN

Židovský mysticizmus sa snaží anulovať ego, pričom cieľom je pokora, skrze ktorú sa je možné priblížiť k Bohu.

V tomto ponímaní nemožno mysticizmus oddeliť od nemystickej formy judaizmu. To znamená, že ak sa aj veriaci nesnaží o praktický mysticizmus (ma´ase merkava), ba dokonca nie je/nechce byť prívržencom kabaly, už len samotný fakt, že sa plnením micvot približuje k Bohu, je vlastne  “de iure” mystikom, pretože v judaizme ide o čo najtesnejšie priblíženie sa k Bohu a mysticizmus vo všeobecnosti je vnímaný práve ako takýto stav mysle.

Židovský mysticizmus sa zameriava v prvom rade na sústredenie sa na vnútorné Ja – jeho Žriedlo a snahu kultivovať toto Ja do takej miery, až si človek tohto Žriedla začne byť bytostne vedomý – tj. viac vníma NIČOTU (AJIN) ako realitu. Neznamená to ale, že by sa úplne odpútal od fyzického sveta, len zmení svoje nazeranie na seba samého. Pochopí to, že je nad mysľou, nad našim egom, slovami Magida z Mezriča: “…múdrosť sa nájde z ničoty…”. Týmito slovami, mystik – kabalista prekračuje hranice reality a teda ega a približuje sa k NIČOTE tak, že opúšťa myseľ a rozum a vnára sa do NIČOTY čoby v prenesenom význame vlastne akoby do AJIN. Je to niečo nevedomé, čo si bežne neuvedomujeme. Toto NEVEDOMIE stojí nad mysľou, bez neho sa žiadna myšlienka nemôže realizovať (Levi Jicchak z Berdičeva).

Toto nevedomé nemožno bežne obsiahnuť mysľou a židovský mysticizmus vyvinul viacero praktík, ako sa do nevedomia dostať, aby nám bolo umožnené dostať sa do NIČOTY a tak ku svojmu Zdroju.

Jednou možnosťou sú meditácie, tou druhou zmena jadra vlastnej osobnosti – akási služba činu – AVODA – služba Bohu. Jediným prostriedkom ako to dosiahnuť je pokora. Tak sa človek vracia k Bohu. Možno namietnete, že len tak z ničoho nič sa nemožno stať pokorným, lebo si to niekto želá. Áno, je to zdĺhavý proces, v ktorom sa ľudská duša úmyselne rozvíja vo vzťahu k iným a to tak, že čím dlhšie sa snažíme o konkrétny typ správania, tým sa stále viac a viac stáva vlastnejším. Čím dlhšie sa správame určitým spôsobom, tým je pre nás menej náročné sa tak správať, až sa nám to stane bytostne samozrejmým. (Dajte almužnu raz a potom druhý krát a budete ju dávať zakaždým. Potom ju raz vynechajte a aj druhý krát a už ju potom prestanete dávať úplne.)

Čím viac sme pokorní k sebe navzájom, tým viac sa pokora stáva nami samotnými, tým viac je pre nás samozrejmosťou. Stávame sa tak samotnou pokorou a tým Božou súčasťou.

Judaizmus je vlastne v takomto ponímaní pokus zmeniť seba samého formou priblíženia sa k Bohu, k nášmu Zdroju.

V minulosti tu už boli rozobraté niektoré meditačné techniky, budem v nich pokračovať, vrátane vysvetlenia počiatočného meditačného stavu (pre začiatočníkov) i teoretické vysvetlenie ako vlastne meditácia prebieha.

-chanele-

Súvisiace články:

 

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: