VÝVOJ SEDERU

VÝVOJ SEDERU

Podoba sederu nebola vždy v histórii rovnaká a vonkoncom neniesla jej dnešné zvyklosti. Pôvodne sa Pesach slávil tak ako nám opisuje Tóra (2M  12.1-28). Nakoľko stál Chrám, boli nutne prinášané pesachové obete v podobe pečeného barančeka, popr. kozliatka (  2M 12.5), ktorého končatiny nesmeli byť zlomené (2M 12.46; 4M 9.12) a mäso z neho nesmelo byť varené, len pečené ( 2M 12.9). Jedol sa nekvasený chlieb a v Chráme sa v 1. a 7. deň konali slávnostné zhromaždenia ( 2M 12.16; 3M 23.7-8), kedy Levíti spievali slávnostné žalmy (Halel) (1 Kron 16.8-9; Ž 33.2, 135.3 ).

Medzi 1. a 2. churbanom zaviedli poslední proroci – členovia Bejt Knesetu ha-Gdola (Veľké zhromaždenie, Sanhedrin), zvyk spievať Halel spoločne s veriacou obcou. Jedenie barančeka dopĺňala hostina (seuda). V 1.stor.n.l. bol zavedený kiduš nad vínom a namáčanie bylín do červeného vína (Pesachim 114b) alebo octu, čo malo symbolicky pripomínať natieranie verají dverí krvou barančeka, za pomoci yzopových ratolestí, ako ochrana pred vyhladením prvorodených (2M 12.7, 13).

Bolo zavedené jedenie charosetu pripomínajúceho maltu, z ktorej sa vyrábali tehly a začali sa zodpovedať 3 (!) otázky (namiesto súčasných 4), týkajúce sa

  1. ponárania do osolenej vody
  2. kvásku
  3. pečeného mäsa

Je zaujímavé, že najskôr sa robila hostina a až potom symbolický obrad ako spomienka na historické udalosti.

Postupne sa sled sederu ustálil na podobe:

  1. kiduš
  2. namáčanie bylín do vína
  3. tri otázky
  4. otcova odpoveď na ne
  5. hostina
  6. požehnanie po jedle
  7. slávnostný Halel

Pili sa len 2 poháre vína.

Po 2. churbane bol spochybnený obrad horkých bylín, macot ako aj záverečného Halelu, lebo bola spochybnená nadobudnutá sloboda. Prestal sa jesť baranček, pretože bez Chrámu nemožno priniesť obetu a do dnes sa nachádza na stole len jeho pripomienka v podobe pečenej kosti zroa.

Bol ale zavedený zvyk opierať sa o ľavý bok, tak ako to bolo v Rímskej ríši pri hodovaní zvykom a ktoré de facto symbolizuje znamenie vtedajšieho slobodného stavu. Otroci jedli vždy narýchlo  postojačky alebo sediac.

K trom otázkam bola pripojená štvrtá, ale podľa lokality sa tieto otázky od seba odlišovali:

A/ macot

maror

pečené mäso

dvojaké namáčanie (Pes 10.4)

B/  macot

maror

dvojaké namáčanie

spôsob sedenia

Zaviedol sa zvyk piť štyri 1 dcl poháre vína a Halel sa rozdelil už na dve nezávislé časti. Pribudol tiež midraš “o štyroch synoch” (chacham, raša, tipeš, še ejno jodea lišol).

Konečná podoba Hagady, tak ako ju poznáme dnes, uzrela svetlo sveta na prelome 7. a 8. stor.n.l.

Dodatočne bol zavedený ešte Eliášov pohár a Afikoman.

(O Sedere a Pesachu viď. tiež článok: PESACH)

-chanele-

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: