MESIÁŠ

MESIÁŠ

Označenie Mesiáš vzniklo z hebrejského slova “mašiach” = “pomazaný”. V starozákonnej dobe sa tým myslel

1/ kráľ (1Sam 9.16 a pod.)

2/ prorok (1Kr 19.16 a pod.)

3/ veľkňaz (3M 4.3 a pod.)

a myslelo sa tým “pomazaný Bohom” a to doslovne. Uvedené osoby sa uvádzali do úradu práve pomazaním olejom, tak ako to plynie z uvedených miest Písma.

Až neskôr sa toto označenie “presunulo” a začalo sa vzťahovať na osobu, ktorá príde v budúcnosti, a ktorá má zachrániť Izrael  od cudzej nadvlády. Je chápaná ako kráľ pozemský.

Podľa Ezechiela sa za dní Mesiáša zhromaždia Židia z diaspóry späť do Izraela (tiež podľa Micheáša) a to vrátane 10-tich stratených izraelských kmeňov, Mesiáš sa chopí vlády, bude obnovená zmluva o dodržiavaní náboženských predpisov, nastane večný mier, obnoví sa jeruzalemský Chrám a všetky národy spoznajú izraelského Boha.

Vo všeobecnosti okrem toho tradícia verí, že Mesiáš vzíde z rodu kráľa Dávida.

Sú pramene, ktoré zároveň uvádzajú, že svet spozná dvoch  Mesiášov. Ten druhý bude pochádzať z rodovej línie praotca Jozefa. Zomrie ako ktorýkoľvek iný človek. Až po ňom príde Mesiáš, syn Dávidov (myslí sa samozrejme potomok kráľa Dávida), ktorý sa stane kráľom Izraela, bude vládnuť v Izraeli a jeho vláda sa rozšíri na celý svet a Izrael sa už nikdy nedostane do područia iného národa. Nikdy nezomrie ako smrteľník a z tohto sveta neodíde skôr, kým nesplní svoje poslanie.

V dejinách Izraela boli za Mesiáša považovaní mnohí. Spomeňme trebárs Bar Kochbu – za ktorého hovorili hlavne činy, viedol povstanie a pustil sa tiež do prestavby Jeruzalemského Chrámu. Preto sa dlho verilo, na čele s rabi Akivou, že práve on je naozaj Mesiášom. Jeho činy boli vierohodné, kým nezomrel. Viera v neho sa hneď na to rozplynula; či Šabtaja Cvi, ktorý je historikmi označovaný za psychicky chorého a ktorý nakoniec konvertoval na islam.

Všeobecne sa termín “mašiach” vzťahuje aj na označenie človeka so špeciálnym poslaním. Izajáš tak nazýva aj napr. perzského kráľa Kýra (Iz 45.1). V knihe proroka Abakuka (3.13) sa “pomazanými Pánovými” nazývajú všetci Židia. V knihe Daniel (9.26) /je “pomazaný” stotožňovaný s osobou, ktorá bude “zahladená/vyhubená” ešte predtým, než bude zničený Chrám. Termín “jikaret” použitý v origináli, označoval duchovné vyobcovanie, ktoré postihuje veľkých hriešnikov. Zatiaľ sa nič so spomínaných podmienok  príchodu Mesiáša nesplnilo a tak Židia stále na svojho Mesiáša ešte len čakajú.

– ch-

Reklamy

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: