ŠADAJ
9. októbra 2011 Pridaj komentár
ŠADAJ
I napriek tomu, že praotcovia samotní sa niekedy majú problém dopátrať Božieho Mena (napr. 1M 32.30), Boh (Elohim) prehovoriac k Mojžišovi potvrdil svoju totožnosť s Bohom jeho predkov. Povedal: “Ukázal som sa Abrahámovi, Izákovi a Jákobovi ako Boh Všemohúci, ale svoje Meno JHWH som im poznať nedal (2M 6.3).
EL ŠADAJ je jedno z troch mien, o ktorých za zmieňuje 2. kniha Mojžišova. JHWH a EHJE AŠER AHJE, manifestujú večnú existenciu (ako si povieme neskôr), meno ŠADAJ zahŕňa Božiu všemohúcnosť. I preto sa píše na mezuzu visiacu po pravej strane dverí židovských domácností. Jeho akrostich má plné znenie “: “šomer daltot Jisrael”(šin +dalet+ jod= šadaj) = strážca dverí Izraela.
Všemohúcnosť je jedna zo štyroch základných vlastností Boha, medzi ktoré patrí ďalej múdrosť, láska a nesmrteľnosť. Štvorka tak v kabale symbolizuje najvyššie číslo, ktorým bolo všetko stvorené (skrze, alebo vďaka týmto štyrom vlastnostiam).
Ináč je meno ŠADAJ etyologicky nedoložené. Niektorí sa domnievajú, že mu za vzor stálo niektoré z mien kanaánskych božstiev. Pôvod sa tiež hľadal v akkadskom slove pre “horu” popr. v ugaritčine, v slove podobného významu (hruď, prsia) evokujúce tak božstvo plodnosti miestneho rázu. Významovo je to prijateľné aj v prípade jeho možného semitského pôvodu, odvodením od slova “pole” (sade).
Písmeno “šin” značí podľa tradície “zub”. To bol jeho pôvodný hieroglyfický znak. Zub hryzúci potravu k tomu, aby bola strávená a spracovaná a umožnila tak pokračovať v živote. Duchovne takto “žujeme” dojmy, pocity, slová a vzťahy. Aj praotcovia “žuli” množstvo udalostí, ktoré boli pre nich nepochopiteľné (syn neplodnej Sáry, obetovanie Izáka, Jákobov nočný boj).
Tri kvapôčky v písmen “šin” – tri “jody” symbolizujú tak Izraela, Jákoba a Ješurun. Všetky tri sú tak spojené v jednom písmenku. Akoby ono “šin” bolo synonymom trojnosti Izraela (Koheni, Levíti, Izrael).
Samo “šin” značí “nebesá” – šammájim, ktoré symbolicky púšťame cez dvere “dalet” – druhé písmeno slova “šadaj”, do našeho sveta. Samo “jod”, strojené v troch kvapôčkach písmena “šin”, symbolizuje desať skúšok, ktorými prešiel Abrahám. Ináč je to ruka dávajúca, ruka Božia, starajúca sa o Izrael, poskytujúca ochranu, potravu, milosť, poznanie, spásu…ruka, ktorou analogicky dávame aj my, keď sa snažíme podobať Bohu (Ja som svätý, buďte aj vy svätí – 3M 11.44, 19.2, 20.26).
-chanele-
vybrané z: SEFER ha-ŠEM (kap. 11, súkromný náklad 2004)
Najnovšie komentáre