ŠABAT

 

                      ŠABAT

 

003 (2)

(foto: autorka)

Siedmy deň v týždni nazývame “dňom odpočinku” (tbvl) – odpočinúť si po prerušení práce), pretože Boh si po stvorení všetkého diela oddýchol a siedmy deň “požehnal a posvätil” (1M 2.3) a na túto pamiatku nám prikázal na siedmy deň v týždni “pamätať a svätiť ho” (2M 20.8).

Na pamiatku prvých aj druhých dvoch slov, zapaľujeme v piatok večer, v predvečer šabatu, dve sviece.

Ich voskové telo symbolizuje micvot dané človeku, ktoré konáme v hmotnom svete, plameň sviec je symbolom ľudského ducha, lebo tento je “svetlom od Boha” (Prísl 20.27) a samo svetlo z nich vyžarujúce symbolizuje Tóru. A tá, podobne ako svetlo sviec, sa manifestuje vo svete práve prostredníctvom ľudí a ich dodržiavaním micvot.

Svetlo Tóry je vlastne Svetlom Prapočiatku, svetlom ožarujúcim priestor od jedného konca sveta po ten druhý (Zohar) a ktoré budeme mať možnosť uvidieť vo svete budúcom (olam ha-ba), lebo bolo ukryté pred hriešnikmi pre spravodlivých do budúcnosti. Dovtedy ho smieme len tušiť vnútorným zrakom, pri žehnaní sobotných svetiel. Preto si židovské ženy zakrývajú pri kiduš šel ner šabat oči rukami. Odraz tohto svetla sa nachádza mimo tento svet.

Sviece zapaľujeme za súmraku (súmrak je podľa Talmudu tma, pokiaľ sa v nej ešte dajú rozlíšiť obrysy predmetov), najčastejšie ale 15 minút pred západom slnka; najneskôr pol hodiny pred vyjdením prvých troch hviezd, kedy je už noc a ktoré naznačujú, že je tu už nový deň.

Svätosť šabatu spočíva v ľudskom priblížení sa Bohu, skrze jeho dodržiavanie.  Boh povedal “Ja som svätý, buďte aj vy svätí…” ( 3M 11.44 ) a jediný spôsob ako to urobiť je priblížiť sa Mu. Tým, že odhodíme od seba všednosť bežných dní a v tichosti prijmeme Jeho svätý deň za svoj, pristupujeme bližšie k Nemu.

Hebrejské slovo “lekadeš” (vdql) znamená okrem “posvätiť” tiež v reči Talmudu “zasnúbiť sa”. Preto je prijatie šabatu chápané aj ako zasnúbenie. Ako sa muž zasnubuje so ženou, zasnubuje sa celý Izrael šabatu a preto je šabat nazývaný tiež “kráľovnou a nevestou” ako sa spieva v piatkovej piesni “Kabalat šabat”, kedy celé spoločenstvo Izraela “vychádza šabatu v ústrety”.

Každý piatkový večer, po zapálení sviec, muž žehná svojim deťom, vyslovuje chválu svojej žene a žehná šabatu modlitbou “kiduš”. Potom dvíha s požehnaním pohár vína a láme sobotný chlieb  – chalu/barches, namáčajúc ho do soli.

Chala sa tiež nachádza na stole v dvoch kusoch, ale ako upomienka na dvojitú porciu many, ktorá padávala na púšti práve v piatok, aby sa nemusela zbierať aj v sobotu.

Na šabat je prikázané radovať sa. Je zakázané smútiť, nesmú sa držať pôsty. Ak by nejaký (okrem toho na Jom Kipur)pripadol na sobotu, presúva sa tento na deň nasledujúci. Len Esterin pôst sa v takomto prípade presúva na predchádzajúci štvrtok, lebo presunutím na nedeľu, by sa prekryl s prvým dňom sviatku Purim a to nie je možné. Nakoľko ho nemožno držať po sviatku a ani sviatok nemožno posunúť, mal by sa logicky presunúť na piatok, ale to by sme sa nestihli pripraviť na šabat a tak sa presúva na štvrtok.

Dokonca sa neodporúča na šabat ani navštevovanie chorých, lebo by nás ich stav mohol rozľútostniť a tým by sa porušilo prikázanie, “radovať sa na šabat”.

Šabatový večer pokračuje seudou (hostinou – za hostinu sa v judaizme považuje každé jedlo, ktoré začína požitím chleba), sprevádzanou sobotnými piesňami (zmirot).

Na druhý deň ráno sa odchádza na pobožnosti do synagógy, kde sa koná predčítanie z Tóry (kriat ha-Torah), príslušného oddielu nazývaného sidra, či peraša (oddiel). Na každý týždeň prislúcha iný oddiel. Za ním sa číta haftara – oddiel z prorokov, úzko súvisiaci s témou sidry a potom nasleduje rabínova kázeň (deraša), ktorá môže a nemusí nadväzovať na započatú tému.

Po návrate zo synagógy konáme druhú seudu (celkovo sú nariadené tri)a  popoludní po popoludňajšej modlitbe mincha poslednú tretiu.

Večerná modlitba po východe prvých troch hviezd sa robí už ako vo všedný deň a hodinu po vyjdení prvých troch hviezd sa robí obrad “havdala” (oddelenie; lydbhl lehavdil = oddeliť), ktorým sa lúčime so šabatom, symbolicky oddeľujúc posvätné od všedného.

Havdala sa robí nad sviecou zapletenou so štyroch copov, pričom štyri knôty splývajú do jedného.

Po vyslovení požehnania nad svetlom ohňa, vínom a vonným korením, sa svieca zahasí tak, že plameň zalejeme vínom. Ak nemáme víno, smieme použiť aj iný nápoj, nikdy však nie vodu.

Vonné korenie (besamim) najčastejšie klinčeky, pripomína vôňu šabatu a privoniavaním ku koreničkám (v minulosti strieborné, tvarované do podoby vežičiek, bohato zdobené filigránom)sa lúčime so šabatom a ešte naposledy si cez ich vôňu pripomenieme jeho prítomnosť.

Týmto svätý deň končí.

Šabat je sviatok zasvätený času a okamihu v ňom. Nie je viazaný, ako jediný zo židovských sviatkov, na miesto v priestore.

Je to nadpriestorové kontinuum. Spomienka na akt stvorenia, ktoré stále pokračuje ďalej. Stvorenie neustrnulo, ale pokračuje každým dňom. Stále niečo vzniká a vyvíja sa. Rodia sa ľudia, zvieratá, rastú stromy, rastliny, vznikajú nové hviezdy…V prírode vládne kvázi večný kolobeh.Tvorenie stále trvá. A my, počas tohto večne stvoriteľského aktu, odpočívame cyklicky v spomienke na prvopočiatok, bez ktorého by nebol dnešok, ani budúcnosť, ani čas.

Je v nás a skrze šabat sa v nás zrkadlí samotný Boh, lebo naše duše pri tom stúpajú a dotýkajú sa Jeho svätosti.

Je to naše pôvodné poslanie – návrat k Bohu. Opäť sa Ho dotknúť…lebo na to tu sme. K tomu sme boli stvorení.

 

-chanele-

 SÚVISIACE ČLÁNKY:

 

Reklamy

4 Responses to ŠABAT

  1. Vlado says:

    zdravim chanele,

    chcem sa spytat taku mozno banalnu otazku (ospravedlnujem sa ak som to nepostrehol v clanku) avsak furt mi hlavou vrta to, z akeho dovodu oslavuju zidia sabat, ked B-h predsa az siedmy den odpocival a pritom sobota je 6. den v poradi? ci u nich plati ine poradie dni alebo ako si to mam vysvetlit?

    dufam, ze tuto otazku uz raz konecne pochopim aj ked je to zrejme nepodstatnost avsak mna to proste zaujima :))))

    za pripadnu odpoved velmi pekne dakujem

    • chanele6019 says:

      V judaizme sa začína rátať týždeň nedeľou, podobne ako v angličtine.
      Nedeľa – jom rišon – deň prvý
      Pondelok – jom šeni – deň druhý
      atď.
      Sobota – Šabat (v preklade – oddych, odvodené od slovesa ŠBT, oddychovať) v poradí deň siedmy.

      Toto poradie určuje Tóra. V 1M 2.2-3 sa píše:
      “V siedmy deň zavŕšil Boh svoje dielo, ktoré konal, a siedmy deň si oddýchol od všetkého svojho diela, ktoré vykonal.” (“Hašvií mlachto ašer asa vajišbot (toto je to sloveso “a oddýchol”) bajom haševií mikol melachto ašer asa.”)
      A pretože v ňom Boh odpočinul od všetkého svojho diela, ktoré stvoril, aby bolo vykonané, požehnal Boh siedmemu dňu a posvätil ho. (Vajvarech elohim et jom haševií vajkadeš oto ki vo šavat (toto je “šabat” ale tu sa b číta ako “v”) mikol mlachto ašer bara elohim laasot.”)

      Zo slovesa “vajišbot” a oddýchol vzniklo “vlastné” pomenovanie pre siedmy deň – šabat (tak sa v hebrejčine volá, takže bežne nehovoríme “jom ševií”, ale šabat) a z neho vznikol preklad Sobota. V angličtine Saturday – od “Saturnov deň” – v mystike pripadá na sobotu vláda planéty Saturna…a pod.

      Kresťania potom po odčlenení sa od judaizmu určili v rámci svojej dogmatiky i snahy odlíšiť sa o Židov (lebo ranným kresťanom šlo aj o to), že dňom odpočinku pre kresťanov nebude Sobota, ale deň po Sobote, pretože Kristus vstal z mŕtvych v deň po Sobote a i Duch sv. zostúpil na apoštolov v deň po Sobote. Nakoľko ale Starý zákon hovorí o Dni odpočinku ako o siedmom dni, začala byť v kresťanskom svete za siedmy deň postupne chápaná nedeľa a tak to ostalo do dnes.

      Čokoľvek potrebujete vysvetliť – pýtajte sa. Na to tu som.

      Zdraví Chanele

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Odhlásiť sa / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: